I/72 Zbojská, sedlo – Tisovec, Čertova dolina2013-2015

I/72 Zbojská, sedlo – Tisovec, Čertova dolina
Názov stavby:I/72 Zbojská, sedlo – Tisovec, Čertova dolina
Lokalita stavby:
Okres, kraj:Rimavská Sobota, Brezno, Banskobystrický samosprávny kraj
Katastrálne územie:Rimavská Sobota, Brezno, Banskobystrický samosprávny kraj
Druh výstavby:Novostavba, Rekonštrukcia
Stavebník (investor):Slovenská správa ciest, IVSC Banská Bystrica
Projektant:Dopravoprojekt, a.s. BRATISLAVA, DIVÍZIA ZVOLEN
Hlavný zhotoviteľ:„Združenie Doprastav – SMS – I/72 Zbojská“
Zloženie a objem prác:Doprastav, a.s., Stavby mostov Slovakia a.s.
Celkové investičné náklady:17 684 014,20 EUR
Dĺžka stavby:4,210 km
Doba realizácie:05/2013 – 11/2015
Odovzdanie do užívania:10.11.2015

Účelom stavby bola rekonštrukcia jestvujúcej cesty na kapacitnú komunikáciu, ktorá spĺňa požiadavky prognózovaných intenzít dopravy a parametre cesty I. triedy z hľadiska plynulej a bezpečnej dopravy, ako aj z hľadiska vplyvu výstavby a prevádzky na obyvateľstvo a prírodne prostredie. Pred výstavbou bol stav cesty I/72 v riešenom úseku v nevyhovujúcom smerovom a najmä šírkovom usporiadaní, ktoré bolo hlavnou prekážkou plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Veľké problémy vytvárala kamiónová doprava a strety veľkých nákladných vozidiel, ktorým bol neskôr i zakázaný prejazd pokiaľ ich dĺžka presiahla 12,0 m. Išlo o bodové závady a súvislé úseky, kde šírka vozovky neumožňovala míňanie sa protiidúcich nákladných vozidiel. Uvedené problémy sa zhoršovali príchodom zimného obdobia.

Cesta I/72 je v tomto území jediným možným prepojením medzi severnou a juhovýchodnou časťou Banskobystrického samosprávneho kraja a jej kvalita má priamy dopad na hospodárske a turistické aktivity v celom záujmovom území. Rekonštrukcia cesty I/72 má teda výrazný vplyv na rozvoj regiónu. Hlavným cestným objektom je rekonštrukcia cesty I/72. Rekonštrukcia spočíva v úprave šírkového usporiadania na kategóriu C 7,5/50 a čiastočného zlepšenia smerových pomerov.

Cesta I/72 je dôležitá spojnica v línii sever – juh v banskobystrickom regióne a výrazne ovplyvňuje rozvoj tejto časti regiónu. Vybudovaním dvojpruhovej, smerovo nerozdelenej komunikácie kategórie C7, 5/50 (40) celkovej dĺžky 4,210 km sa zabezpečilo zvýšenie bezpečnosti premávky, zvýšenie kapacity cesty, dopravnej rýchlosti a zníženie nehodovosti, spotreby pohonných hmôt, exhalátov a hladiny hluku. V neposlednom rade sa zariadilo  kvalitné napojenie celého regiónu na vyššiu komunikačnú sieť.


Rozsah rekonštrukcie cesty I/72 v dĺžke 4,210 km bol rozdelený na 3 úseky:
I. úsek - km 0,000 - 1,550
II. úsek - km 1,550 - 3,375
III. úsek - km 3,375 - 4,210

Objekt sa nachádza v katastrálnom území mesta Tisovec na hranici II. a III. stupňa OP Národného parku Muránska planina. Orientácia objektu zodpovedá vedeniu jestvujúcej cesty I/72 . Stavebný objekt križuje v dvoch častiach železničnú trať č.174 Brezno – Jesenské, v ostatnej časti je prevažne vedená v jej súbehu.

Z hľadiska polohy v štruktúre cestnej siete Banskobystrického samosprávneho kraja je súčasťou severo - južného prepojenia ciest I/50 a I/66, ktoré sú medzinárodného významu. Cesta I/72 nie je súčasťou ciest I. triedy zaradených do siete ciest medzinárodného významu.

Najvýraznejšími objektami stavby, ktoré v rozhodujúcej miere ovplyvňovali celý charakter stavby boli cestné objekty, tri cestné mosty, dva železničné mosty, deväť ľavostranných zárubných múrov, deväť pravostranných oporných múrov a ochranné opatrenia ľavostranných svahov na troch miestach v smere staničenia. Z 5 mostných objektov, sú dva riešené formou rekonštrukcie a zvyšné 3 sú nové. Najzaujímavejším je železničný jednopoľový most s nosnou konštrukciou tvoriacou dva priehradové oceľové nosníky, s hornou oceľovou ortotropnom mostovkou a priebežným koľajovým lôžkom. Nie menej zložitejším je štvorpoľový most nad bezmenným potokom v km 3,449 navrhnutý ako predpätá monolitická konštrukcia celkovej dĺžky 78 m. Zvyšné mosty sú navrhnuté ako presýpaný klenbový ŽB prefabrikát so svetlosťou 7 m, ďalší ako presýpaný most s plechovou nosnou konštrukciou a opornými múrmi z gabiónov a jeden most ako klenba zo ŽB dosky s využitím oceľových nosníkov.

Parametre diela
Kategória a trieda komunikácie:cesta I. triedy, C 7,5/50
Dĺžka úseku:4210 m (km 0,000 - 4,210)
Počet mostných objektov:5
Oporné múry:počet: 9
dĺžka: 698,40 m
kubatúra: 3 765,30 m3
Zárubné múry:počet: 9
dĺžka: 1 136 m
Preložky tokov:počet: 2
dĺžka spolu: 90 a 150 m