Názov stavby: | I/72 Zbojská, sedlo – Tisovec, Čertova dolina |
Lokalita stavby: | |
Okres, kraj: | Rimavská Sobota, Brezno, Banskobystrický samosprávny kraj |
Katastrálne územie: | Rimavská Sobota, Brezno, Banskobystrický samosprávny kraj |
Druh výstavby: | Novostavba, Rekonštrukcia |
Stavebník (investor): | Slovenská správa ciest, IVSC Banská Bystrica |
Projektant: | Dopravoprojekt, a.s. BRATISLAVA, DIVÍZIA ZVOLEN |
Hlavný zhotoviteľ: | „Združenie Doprastav – SMS – I/72 Zbojská“ |
Zloženie a objem prác: | Doprastav, a.s., Stavby mostov Slovakia a.s. |
Celkové investičné náklady: | 17 684 014,20 EUR |
Dĺžka stavby: | 4,210 km |
Doba realizácie: | 05/2013 – 11/2015 |
Odovzdanie do užívania: | 10.11.2015 |
Účelom stavby bola rekonštrukcia jestvujúcej cesty na kapacitnú komunikáciu, ktorá spĺňa požiadavky prognózovaných intenzít dopravy a parametre cesty I. triedy z hľadiska plynulej a bezpečnej dopravy, ako aj z hľadiska vplyvu výstavby a prevádzky na obyvateľstvo a prírodne prostredie. Pred výstavbou bol stav cesty I/72 v riešenom úseku v nevyhovujúcom smerovom a najmä šírkovom usporiadaní, ktoré bolo hlavnou prekážkou plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Veľké problémy vytvárala kamiónová doprava a strety veľkých nákladných vozidiel, ktorým bol neskôr i zakázaný prejazd pokiaľ ich dĺžka presiahla 12,0 m. Išlo o bodové závady a súvislé úseky, kde šírka vozovky neumožňovala míňanie sa protiidúcich nákladných vozidiel. Uvedené problémy sa zhoršovali príchodom zimného obdobia.
Cesta I/72 je v tomto území jediným možným prepojením medzi severnou a juhovýchodnou časťou Banskobystrického samosprávneho kraja a jej kvalita má priamy dopad na hospodárske a turistické aktivity v celom záujmovom území. Rekonštrukcia cesty I/72 má teda výrazný vplyv na rozvoj regiónu. Hlavným cestným objektom je rekonštrukcia cesty I/72. Rekonštrukcia spočíva v úprave šírkového usporiadania na kategóriu C 7,5/50 a čiastočného zlepšenia smerových pomerov.
Cesta I/72 je dôležitá spojnica v línii sever – juh v banskobystrickom regióne a výrazne ovplyvňuje rozvoj tejto časti regiónu. Vybudovaním dvojpruhovej, smerovo nerozdelenej komunikácie kategórie C7, 5/50 (40) celkovej dĺžky 4,210 km sa zabezpečilo zvýšenie bezpečnosti premávky, zvýšenie kapacity cesty, dopravnej rýchlosti a zníženie nehodovosti, spotreby pohonných hmôt, exhalátov a hladiny hluku. V neposlednom rade sa zariadilo kvalitné napojenie celého regiónu na vyššiu komunikačnú sieť.
Rozsah rekonštrukcie cesty I/72 v dĺžke 4,210 km bol rozdelený na 3 úseky:
I. úsek - km 0,000 - 1,550
II. úsek - km 1,550 - 3,375
III. úsek - km 3,375 - 4,210
Objekt sa nachádza v katastrálnom území mesta Tisovec na hranici II. a III. stupňa OP Národného parku Muránska planina. Orientácia objektu zodpovedá vedeniu jestvujúcej cesty I/72 . Stavebný objekt križuje v dvoch častiach železničnú trať č.174 Brezno – Jesenské, v ostatnej časti je prevažne vedená v jej súbehu.
Z hľadiska polohy v štruktúre cestnej siete Banskobystrického samosprávneho kraja je súčasťou severo - južného prepojenia ciest I/50 a I/66, ktoré sú medzinárodného významu. Cesta I/72 nie je súčasťou ciest I. triedy zaradených do siete ciest medzinárodného významu.
Najvýraznejšími objektami stavby, ktoré v rozhodujúcej miere ovplyvňovali celý charakter stavby boli cestné objekty, tri cestné mosty, dva železničné mosty, deväť ľavostranných zárubných múrov, deväť pravostranných oporných múrov a ochranné opatrenia ľavostranných svahov na troch miestach v smere staničenia. Z 5 mostných objektov, sú dva riešené formou rekonštrukcie a zvyšné 3 sú nové. Najzaujímavejším je železničný jednopoľový most s nosnou konštrukciou tvoriacou dva priehradové oceľové nosníky, s hornou oceľovou ortotropnom mostovkou a priebežným koľajovým lôžkom. Nie menej zložitejším je štvorpoľový most nad bezmenným potokom v km 3,449 navrhnutý ako predpätá monolitická konštrukcia celkovej dĺžky 78 m. Zvyšné mosty sú navrhnuté ako presýpaný klenbový ŽB prefabrikát so svetlosťou 7 m, ďalší ako presýpaný most s plechovou nosnou konštrukciou a opornými múrmi z gabiónov a jeden most ako klenba zo ŽB dosky s využitím oceľových nosníkov.
Parametre diela | |
Kategória a trieda komunikácie: | cesta I. triedy, C 7,5/50 |
Dĺžka úseku: | 4210 m (km 0,000 - 4,210) |
Počet mostných objektov: | 5 |
Oporné múry: | počet: 9 dĺžka: 698,40 m kubatúra: 3 765,30 m3 |
Zárubné múry: | počet: 9 dĺžka: 1 136 m |
Preložky tokov: | počet: 2 dĺžka spolu: 90 a 150 m |